Het is vandaag:

Verslag vanuit Griekenland

Vrijdag 18 september (door Willem van Oosterhout)

Dag 7: De grote finale - De laatste keer deze week vroeg opstaan (weer om 7:00 uur) om om 9:00 uur stipt het Akropolismuseum te gaan verkennen. Na de presentatie van Daan, over de Elgin Marbles en het bekijken van al het prachtigs in het museum, gingen we naar de Philopapou-heuvel, aangezien de Pnyx onvindbaar was. Daar hadden we een korte quiz, gemaakt door meneer Van Gessel over de afgelopen week (goh, wat had iedereen veel goed). Vervolgens nog een kort bezoek aan twee Byzantijnse kerken, de een klein en mooi, de ander gigantisch en volledig in de steigers. De lunch aten we in een gezellig restaurantje in de Plaka, waarna we ruim drie uur vrije tijd kregen om daarna bij het hotel de koffers op te halen en aan de terugreis te beginnen (helaas zonder Tjeerd, die de finale van de wiskunde-olympiade aan het maken is in Eindhoven, hij vloog gisteren al terug, moge hij zegevieren).

Conclusie: een zeer geslaagde eerste Griekenlandreis. Dat nog vele mogen volgen!

Andio!

In het Akropolismuseum, de presentatie door Daan over de Elgin marbles

Oostpediment van het Parthenon

Uitzicht op de Akropolis vanuit het museum

Bij de gevangenis van Sokrates

Zicht op de Akropolis vanaf de Philopapposheuvel

Kennisquiz over de afgelopen week door meneer Van Gessel

Donderdag 17 september (door Niels van Dongen en Niels Veldhoen)

Na goed ontbeten te hebben, vertrokken we vanuit het Attalos Hotel richting het National Archeological Museum. Hier hadden wij een anderhalf uur durende speurtocht door het verleden in groepjes van 3 of 4 personen. Bij deze speurtocht moesten wij onze kennis over de Oudgriekse kunst toepassen op de beelden. Hierna volgde een wandeling naar het parlementsgebouw, waar we de guard shift mochten aanschouwen. Na deze vreemde gewaarwording van mannen in rokjes en maillots die elkaar afwisselden, gaf Hilco zijn presentatie over de oude Atheense democratie. Na deze halfuur durende uitleg ging we eerst de lunch kopen. Nadat onze authentiek Griekse lunch bestaande uit pizza van Domino's, gingen we verder naar het Kallimarmarostadion, waar Pauline haar presentatie hield over de eerste moderne Olympische Spelen en de geschiedenis van het stadion. Toen was het tijd om naar het Kerameikos te gaan, waar ons verteld werd over de begrafeniscultuur van de oude Grieken. Daarna was er een presentatie van mevrouw Verheesen over de Dipylonpoort, wat door een gebrek aan schaduw pittig ongemakkelijk was. Het was hierna tijd om naar een klein museumpje te gaan wat vlakbij was, wat tot ieders genoegen beschikte over airco. Terug slenterend naar het hotel kwam meneer Van Gessel op het geweldige idee om koude fruitdrank te kopen voor iedereen. Jammer genoeg is dit wel de laatste dag dat Tjeerd mee is op de reis, omdat hij meedoet aan de wiskundeolympiade. We wensen hem allemaal veel succes.

De kouros van Anavyssos, Nationaal Archeologisch Museum van Athene

Hockey is een antieke sport!

In de nationale tuin

Een echte Griekse lunch: een halve pizza margarita om de hoek bij het oude

Olympisch stadion

Het Kallimarmarostadion, voor de eerste moderne Olympische Spelen

Uitleg op de Kerameikos

Klaar voor de start

Woensdag 16 september (door Marte van der Bijl en Aniek de Peijper)

Na een heerlijk nachtje slapen in het traditioneel ingerichte hotel in Delphi, maakten wij genietend van het adembenemende uitzicht een frisse ochtendwandeling. Eenmaal aangekomen bij het archaïsche orakel, genoten wij van een uitstekende presentatie van Lindsay en Linda. Hierna was het tijd voor de nodige benentraining en klommen wij naar het hoogste punt: het stadion van Delphi. Daar luisterden wij naar enkele anekdotes van meneer Van Gessel en meneer Geurts. Hierna keken wij even rond in het museum en bracht onze geliefde Costas ons naar het klooster "Ossias Loukas". Het is bewonderenswaardig hoe onze chauffeur ons elke dag weer veilig door de smalle bergpassen weet te leiden, chapeau! Na een culinaire picknick op een idyllisch plekje, bedekten wij onze knieën en schouders en betraden wij het klooster waar Marijn ons van de nodige informatie voorzag. Na ons ondergedompeld te hebben in de spirituele ambiance van dit prachtige gebouw, vervolgden we onze bustrip richting Athene. Echter konden velen niet van het mooie uitzicht genieten omdat we na deze inspannende dag overmeesterd werden door het verlangen om een dutje te doen. Nadat de batterij weer opgeladen was, bereikten wij Athene en fristen ons op in hotel Attalos. Zo fris als een hoentje schoven wij aan bij een authentiek restaurant in downtown Athene. Vervolgens kregen wij na een Italiaanse proeverij nog de tijd om te flaneren over de Atheense pleinen en om souvenirtjes te kopen om het thuisfront tevreden te stellen. U kunt zich wel voorstellen dat na deze enerverende dag, iedereen zich voldaan in zijn bedje heeft gestort.

Delphi, het heiligdom van Athene Pronaia

Schathuis van de Atheners

Tempel van Apollo

Uitzicht over het dal vanaf het heiligdom van Apollo in Delphi

In de schaduw luisteren naar beroemde orakelspreuken, verteld door dhr. Geurts

Ons derde stadion alweer, het wordt eentonig. Helaas geen stadionloop want

we mogen er niet op.

Het klooster van Ossios Loukas

In het klooster

Dinsdag 15 september (door Sydney Meuldijk)

Na op dramatische wijze afscheid te hebben moeten nemen van de kittens bij het hotel, rijden we richting Olympia, waar wij niet veel later door het museum en het opgegraven stadje zwerven in het kielzog van een gids met een vreselijk accent en indrukwekkend veel enthousiasme.

Zo rond het middaguur zetten wij dan koers naar Delphi, maar niet zonder een educatief verantwoorde stop bij de heldere Middellandse Zee. Terwijl de zonnegod zijn wagen rakelings langs het oppervlak van de aarde laat scheren, worden wij de bus weer ingepropt om richting de veerpont te rijden, waarna we verder kunnen rijden naar Delphi.

Delphi zelf is een pittoreske plaats, twee straatjes groot. We eten in een restaurantje en worden vervolgens maar liefst drie kwartier vrijheid geschonken. Om elf uur ligt iedereen netjes in zijn of haar nestje.

Sydney Meuldijk

Op de opgraving van Olympia

De palaestra, oefenplaats voor boksers en worstelaars

Luisteren naar een presentatie over de beeldhouwer Phidias door Willem

Meer Olympische sfeer

De ingang van het stadion; de atleten stellen zich op

Instructies voor de start van de stadionloop

Een laatste blik op de tempel van Zeus, Olympia

Lunch aan zee met de lunchpakketjes van het hotel. Dan met het

veer terug van de Peloponnesos naar het vasteland en door de bergen

van Delphi

Met de veerboot naar de overkant en dan naar Delfi

Uitzicht vanuit het hotel in Delphi

Maandag 14 september (door  Hilco Elshout en Daan Rijpert)

Vandaag was de grote dag: we mochten uitslapen! Nou ja, 'uitslapen'... 8:00 uur opstaan, is voor sommigen nog steeds vroeg... En mocht je geen zin hebben in uitslapen, geen nood! Onze illustere reisleiding is natuurlijk overal op voorbereid. Je kon immers altijd nog de burchtheuvel in Nafplio beklimmen, waarvoor je een bescheiden aantal (999...) trappen moest trotseren. U begrijpt het al: wij zelf waren niet van de partij. Onze naam is haas! Wij lieten dit graag over aan de sportieve groep leerlingen, onder de leiding van onze altijd zo levendige en opgewekte docent, meneer Geurts!

Helaas moesten we - na 's ochtends heerlijk ontbeten te hebben - afscheid nemen van een mooi hotel met - jawel - WIFI (u begrijpt natuurlijk onmiddellijk dat dat voor veel leerlingen een absoluut onmisbaar aspect van het alledaags bestaan is...). Wij waren er zeer vergeugd over, dat de bus van reisorganisatie Labrys meer dan tweemaal zoveel mensen vervoeren kon dan gisteren, en dat ook alle bagage in de bus kon worden gestopt - dat wil zeggen, niet naast en bovenop leerlingen. Ach, die kleine bus van gisteren had ook wel z'n charme.

We vertrokken naar de Mykeense burcht, waar Lizzy en Sydney hun presentatie (of, zoals zij het zelf noemen: 'ding') hielden bij de Leeuwenpoort. Het uitzicht vanaf de top van de burcht was adembenemend. Naar aanleiding van Tjeerds vraag, waar die inventieve Mykeners toch hun water vandaan haalden, besloten de reisleiders - ter illustratie - de bron te bezoeken, ofwel een huidige kelder, die eindigde in een muur en pikdonker was. Hoe dan ook, het was wel even fijn om even af te kunnen koelen.

Na Mykene lunchten we nabij enkele archeologische vondsten in Nemea, waar Niels even later zijn presentatie hield. Aansluitend op de tempelresten en het oude badhuis, bezochten we het stadion (renbaan). Een aantal jongens hield een wedstrijdje, maar één van de dappere atleten moest helaas het veld ruimen (we noemen geen namen, maar het was Daan) en kwam ongelukkig ten val, maar niet ernstig. Gelukkig kon hij er, ondanks een paar schaafwonden, na afloop toch nog een beetje om lachen.

We kijken uit naar wat Griekenland ons nog meer te bieden heeft!

Tot morgen!

Hilco Elshout

Daan Rijpert

Ingang van de burcht van Mykene: de leeuwenpoort

Luisteren nar de presentatie van Lizzy en Sidney bij het schathuis van Atreus

De opgraving van Nemea

Het stadion van Nemea: Willem heeft de stadionloop gewonnen

Onderweg van Nemea naar Olympia via Tripoli en Megalopoli. Mooie vergezichten,

maar weinigen zien er iets van; ze slapen bijna allemaal!

Zondag 13 september (door mevr. Verheesen)

Een precies afgemeten busje (20 personen) kwam ons om half negen ophalen. Er was alleen niet helemaal rekening gehouden met de bagage van 20 personen, dus reisden we de eerste etappe met ook nog drie koffers in het gangpad.

Eerst een korte stop bij het kanaal van Korinthe met een uitleg over de geschiedenis van dit kanaal van Anton. Daarna naar Oud-Korinthe. We kregen een presentatie over de tempel van Apollo van Anton en veel achtergronden en mythologische verhalen over deze plaats van meneer Van Gessel.

Met een korte wandeling door het museum sloten we ons bezoek aan Korinthe af. De chauffeur had ondertussen de bus opnieuw ingeladen zodat we met nog maar 1 koffer in het gangpad Epidauros bereikten. Op een mala grasveldje in de schaduw van de wolken en wat struiken hebben we gepicknickt, terwijl een hond en een kat bij ons rondhingen in de hoop op wat restjes. De hond werd door Sidney vakkundig afgeleid, terwijl meneer Van Gessel de kat met wat water wegwerkte. De zon kwam weer tevoorschijn en wij gingen naar het grootste en best bewaard gebleven theater van Griekenland en Europa.

Daar kregen we uitleg over de bouw van het theater van Niels Veldhoen en een inleiding in de Griekse rebettikomuziek van Max. Meneer Geurts toonde met het laten vallen van een muntje op de 'middenstip' aan dat de akoestiek perfect was. Daarna liepen we door het dennenbos naar de andere kant van de opgraving, het Asklepiosheiligdom. Dat was een soort Lourdes of ook wel een ziekenhuis in de oudheid. Mevrouw Verheesen legde uit hoe het eraan toeging en meneer Van Gessel las nog een paar toepasselijke stukjes uit een komedie van Aristophanes voor.

Na een kort bezoek aan het museum vertelde meneer Geurts over de geschiedenis van de stad Nafplio en Griekenland. Toen vertrokken we naar  Nafplio.

s'Avonds een heerlijk diner aan de haven van Nafplio met livemuziek, zodat Mac nog even zijn kennis van rebettikomuziek en de bouzouki kon bijspijkeren. Daarna nog heerlijk flaneren over de elegante pleinen en door de leuke winkelstraatjes.

Morgenochtend om 8 uur vertrekken de liefhebbers voor de beklimming van de 999 treden van de Palamidiburcht, voor een mooi uitzicht over de streek.

Tot morgen!

Onderweg naar Kornthe en Epidauros

Een spannend verhaal over mythen in Kornthe

In het theater van Epidauros

Een stukje uit een komedie van Aristophanes in de ziekenzaal van

het Asklepieion in Epidauros

Zaterdag 12 september (door Pauline Freling en Linda Leijten)

Na een vroeg ontbijt stonden we om 8.30 uur klaar om op pad te gaan. Allereerst naar de supermarkt, waar de lunch werd ingekocht voor 20 personen. Daarna naar de Romeinse agora, waar na een korte rondgang Adriaan zijn presentatie hield over de stoa en sofisten.

Hierna liepen we naar de Griekse agora, voor de ingang stond onze gids te wachten. Deze meneer leidde ons twee uur langs alle hoogtepunten van de agora. Na deze zeer boeiende rondleiding was het tijd voor de lunch. Gelukkig vond dit plaats in een parkje met schaduw. De temperatuur was ondertussen opgelopen tot 34 graden. Na de lunch beklommen we de Akropolis, hier hielden Marte en Aniek een leuke presentatie. Eenmaal klaar met rondlopen op de Akropolis daalden we af naar het Dionysostheater. Niels Veldhoen vertelde ons een aantal boeiende feitjes over dit theater. Tot slot zijn we naar het Olympieion geweest. Tjeerd hield hier zijn presentatie, waarna we nog even rond de overblijfselen hebben gelopen. Na dit werd besloten om terug te gaan naar het hotel, zodat iedereen even tijd voor zichzelf zou hebben. Onderweg naar het hotel liepen we langs smalle straatjes, die bomvol kleine winkels zaten. Voor nu wacht het avondeten in restaurant Zorbas. We kijken uit naar morgen. Tot snel!

Luisteren naar een boeiend verhaal op de Griekse agora in Athene

Akropolis

Tempel van Theseus of Herakles

Lunch: picknick in het park

Diner bij Zorbas

Vrijdag 11 september (door Niels van Dongen)

Na bijna drie uur in het vliegtuig te hebben gezeten kwamen wij aan in Athene, waar de avond al aan het vallen was. Met de bus trokken wij vervolgens richting hotel, waar we gastvrij ontvangen werden. Ingecheckt en wel gingen we rond de klok van 22.00 uur plaatselijke tijd uit eten, onder het genot van prachtige sirtakiklanken. Met rondgegeven buikjes keerden wij weer terug naar het hotel, waar een nacht met wifi volgde.