Het is vandaag:

Verslag Griekenlandreis 2016-2017

Vrijdag 9 september

Vandaag alweer de laatste dag in Griekenland. 's Ochtends vroeg liepen we naar het Akropolismuseum waar Morgaine haar presentatie hield. Vervolgens beklommen we de Pnyx, waar Kazik vertelde over de Atheense democratie. Na de voordracht van een Grieks gedicht door meneer Geurts liepen we terug naar het centrum, waar we een restaurantje vonden. Tijdens de lunch werden we vermaakt door verschillende muzikanten.

Na lekker gegeten te hebben, gingen we op weg naar de laatste presentatie van de week, die door Dolf gehouden werd op de Kerameikos. Hierna liepen we terug naar de stad om nog de laatste souvenirs te kopen.

Aan het eind van de middag bracht onze buschauffeur ons naar het vliegveld. Rond middernacht kwamen we in Breda aan. Het was een mooie reis!

Isabel en Femke

Een stukje Parthenon in het Akropolismuseum

Karatiden

De Akropolis vanaf de Pnyxheuvel

Groepsfoto

De docenten spelen een komedie van Aristophanes na

Donderdag 8 september

Vandaag hebben we in de ochtend het Nationaal Archeologisch Museum bezocht. Hier werd de groep in teams opgedeeld voor een speurtocht. Het doel was om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden over de tentoongestelde vondsten. Vervolgens zijn we doorgelopen naar het parlement, waar we een rondleiding hebben gehad en zelfs een bespreking van het parlement hebben mogen bijwonen. Na de lunch, bestaande uit verschillende soorten pizza, werd tijdens de wisseling van de wacht uitleg gegeven over het graf van een onbekende soldaat en over de traditie van de wisseling van de wacht. Op weg naar het Kallimarmarostadion zijn wij door de Nationale tuin gelopen, gevuld met planten van over de hele wereld. Na de presentatie over het stadion, hebben meerdere mensen gestreden voor de eerste plek bij het hardlopen. 's Avonds hebben we genoten van een diner, vergezeld door een vrolijke straatkat, die ook wel een hapje lustte. De laatste overnachting in Athene was erg gezellig en wij raden de reis erg aan voor volgende jaarlagen.

-Olivier

Nationaal Archeologisch Museum

Antiek hockey

Poseidon

Rondleiding in het Griekse Parlement

Wisseling van de wacht

Podium in het Kallimarmarostadion

Woensdag 7 september

We mochten deze dag langer doorslapen dan gewoonlijk. Na het ontbijt werd de bus ingeladen en liepen we naar de opgravingen van Delphi, waar Lieke en Fréderique hun presentatie hielden. De dag begon grauw, maar al gauw verwelkomde Apollo ons met de eerste zonnestralen. Na Delphi vertrokken we naar Ossios Loukas. Na de lunch leidde Adriaan ons rond in het klooster. Het was een prachtig klooster, er waren jammer genoeg geen bankjes. Toen gingen we met de bus weer naar Athene. Daarmee is de cirkel is weer rond.

Maarten en Perry

Museum Olympia, deel van de geveldriehoek van de Zeustempel

De Hermes van Praxiteles

Het terrein van de opgravingen in Olympia

Jurren, de winnaar van de 2e stadionloop, krijgt de olijfkrans uitgereikt van de gids Saskia Alting

Heiligdom van Apollo, Delphi. De zon breekt door.

Schathuis van de Atheners, Delphi

Theater en Apollotempel, Delphi

De wagenmenner, detail

Picknick bij Ossios Loukas

Het klooster van Ossios Loukas

De sirtaki bij het avondeten

Dinsdag 6 september

Na een door kakkerlakken gevulde, vochtige nacht, ontwaakten Zij, die de mysteries van Olympia zouden ontdekken. De bewaker tot de geheimen van de opgravingen, genaamd Saskia (onze gids), heeft Hen het beste cadeau ooit gegeven, namelijk kennis. Hier werd ook een strijd gestreden, de strijd die bekend zal staan als de strijd om de takjes, die gewonnen is door Jurren Bos. Deze overwinning werd gevolgd door een donderbui die Zeus zelf bang zou maken. 'Daarna hadden wij een lekkere picknick op het strand met zeer veel zon' aldus een leugenaar. De regen ging verder en heeft ons gedurende de overtocht per boot niet met rust gelaten. Daarna hebben wij heerlijk gegeten bij eens restaurant dat de naam Vakchos had. Na gevuld te zijn met een maaltijd die slechts als delicieus beschouwd kan worden zijn Zij teruggegaan naar het hotel en hebben daar heerlijk geslapen met het rustgevende gezang van een haan als achtergrondgeluid.

Luuk en Dolf

Maandag 5 september

Na vroeg uit de veren te zijn gegaan en een snel ontbijtje te hebben genuttigd, begaven wij ons richting de Palamidiburcht, wat straten en een trap met 999 treden verder. Daar genoten wij van het uitzicht op de baai en de stad, en wachtten tevergeefs op de zon.

Toen hebben we de koffers gepakt en zijn we richting Mykene gereden, met een tussenstop in Tyrins. In Mykene luisterden we naar de presentatie van Matthijs en Jurren. Na Mykene ging de bus richting Nemea, waar we genoten hebben van Huib's presentatie en die van Sanne in het stadion, met hardloopwedstrijd. Toen begon het grootste deel van de reis naar het hotel in Kaiafas, de reis wer opgevrolijkt door luid gezang op de achterste banken. Terwijl de meesten zich meteen op het zwembad stortten, kropen de uurtjes voorbij tot het diner. Na het eten zijn we uiteraard meteen gaan slapen, en zo breekt de volgende dag weer aan.

Nivithan en Sjoerd-Paul

Zondag 4-9

Na een vroeg vertrek uit het hotel in Athene, zijn we op de bus gestapt richting Korinthe. Vervolgens door naar Epidauros, waar we bij de lunch gezelschap werden gehouden door meerdere katten, die veel liefde ontvingen.

Na een presentatie over het theater en een prachtige sirtaki uitgevoerd door meneer Van Gessel, gingen we naar het Asklepiosheiligdom, waar de foto van een halfnaakte god een van de hoogtepunten was.

Hierna gingen we door naar Nafplio waar we heerlijk hebben gegeten met uitzicht op de zee. Om de dag af te sluiten hebben we een knuffelsessie van meneer Van Gessel en meneer Geurts gezien, gevolgd door een wandeling langs het water met z'n allen.

Morgaine en Sanne

Zaterdag 3-9

Gisteravond gegeten aan de voet van de Akropolis. Het eten was lekker, maar de eetlust werd enigszins gedrukt door twee lieftallige dames die het nodig vonden om de Sirtaki te gaan dansen. Julie beloofde om de volgende dag hun goede voorbeeld te volgen, maar tot nu toe  is die belofte nog niet vervuld. De volgende morgen om half 8 ontbijt, waar Sjoerd-Paul en Nivi enigszins laat arriveerden. Daarna gekeken naar de Griekse en Romeinse agora, en natuurlijk de Akropolis, waar het toerisme van heel Griekenland geconcentreerd bleek te zijn. Daarna gegeten en naar het hotel gegaan.

Sjors en Matthijs

Vrijdag 2-9

Reizen & eerste indrukken

Om 2 uur de wekker en om 3 uur vertrekken. Na een busrit en een fijne vlucht zijn we in Athene aangekomen. Bijgekomen in het hotel stuitten we al op het eerste drama: een kofferslot dat niet meer openging. Met een zaagje is uiteindelijk de klus geklaard. We hebben Athene verkend en hebben al genoten van menige mooie uitzichten over deze miljoenenstad. Vanavond op tijd naar bed om er morgen weer vol tegenaan te gaan.