Het is vandaag:

Verslag Griekenlandreis 2017-2018

De laatste dag/terugreis (1 september)

Vandaag was het onze laatste dag in Griekenland. Onze laatste nacht brachten we door in hotel Carolina, in Athene. Na een ontbijtje vertrokken we te voet naar het Akropolis Museum. Hier hielden twee leerlingen een presentatie over wat er allemaal te vinden was in het museum. Vervolgens vertrokken we naar de Kerameikos, de vroegere staatsbegraafplaats van Athene. Hier hielden wij, de schrijfsters van dit verslag, een presentatie. Nadat we onze presentaties succesvol hadden afgerond vertrokken we met z'n allen terug richting het centrum, waar we een warme lunch kregen. Na de lunch kregen we vrije tijd om nog de laatste inkopen te doen voordat we terug keerden naar Nederland. Half 4 werden we weer bij het hotel verwacht. Hierna werden de koffers ingeladen in de bus en vertrokken we naar het vliegveld. Na 8 dagen vlogen we, verlangend naar ons eigen bedje, terug naar huis. Het was een mooie reis om nooit te vergeten.

Groetjes, Caroline & Xanthe-Yalou

Koffers doorgeven voor vertrek

Grafmonumenten op de Kerameikos

Karyatiden

Fries van het Parthenon

De Akropolis vanuit het Akropolismuseum

Dag 7 (31 augustus)

Na een avondje lekker feesten i.v.m. de verjaardag van ons Melvin werden we lichtelijk vermoeid wakker. Maar na een heerlijk glutenvrij ontbijtje konden we er weer vol tegenaan!

We trokken ons beste schoeisel aan omdat we een flink beetje moesten lopen, aangezien we geen bus nodig zouden hebben. Na een speurtocht in een museum hadden we eerst een presentatie over het parlementsgebouw en daarna een presentatie over het graf van de onbekende soldaat en de evzones. We hebben zelfs de ceremoniële wisseling van de wacht mogen aanschouwen. Dit duurde echter pittig lang, maar het was wel leuk om een keertje te zien.

Na een welverdiende lunch in de nationale tuinen bezochten we het Kallimarmarostadion. Daar kregen we een leuke presentatie te horen op de tribunes. Vervolgens hadden we een sprintwedstrijd. Zoals verwacht kwam Jasper Jansen als absolute winnaar uit de race en won hiermee een sleutelhanger. Daan Hoogers kreeg de troostprijs voor de moeite.

Een uur of 5 aan vrije tijd later, gingen we eten bij hetzelfde restaurantje als de 1e dag.

Na onze buikjes vol gegeten te hebben, pakten we nog een terrasje of 2 en sloten de dag af door rustig terug te keren naar ons hotel.

Groetjes, Rick en Melvin

Erepodium voor de stadionlopen: winnaar Daan

Olympisch stadion

Parlementsgebouw, wisseling van de wacht

Het gouden masker van Agamemnon

Nationaal archeologisch museum, speurtocht

Dag 6 (woensdag 30 augustus)

Na een goede nachtrust en ontbijt in hotel Varanos in Delphi, zijn we op pad geweest naar de opgravingen van Delphi. We hebben veel bekeken; de tempel van Athena, het Gymnasium, de Apollotempel en het stadion. Hier hebben we 2 hele goede duopresentaties gehad van Chiara/Joep en Daan/Niels. Aangezien we nog meer van Delphi te weten wilden komen , hebben we ons opgesplitst in 4 groepen en hebben we het museum, dat naast de opgravingen ligt, ook nog bezocht. Na deze intensieve wandeling bergopwaarts zijn we al slapend met de bus naar Ossios Loukas gegaan, waar we geluncht hebben. Na de lekkere lunch zijn we het mooie Byzantijnse klooster ingegaan waar Isa en Jasper hun presentaties hebben gehouden. Als afsluiter hebben we nog een kaarsje aangestoken. Vervolgens was er weer een lange reis voor de boeg naar onze bestemming van dag 1/2, Athene. Daar hebben we nog lekker gegeten met toepasselijke Griekse muziek. Als echte Brabanders konden we een nummer met een carnavalstintje natuurlijk wel waarderen, dus het was een groot feest.

Al met al dus een geslaagde dag.

Anne vd Hurk

Julia van Oostveen

Ossios Loukas

Klooster Ossios Loukas

Delph, tempel van Apollo

Luisteren in het theater van Delfi

Dag 5 (dinsdag 29 augustus)

Vandaag was alweer de dag waarop we op de helft van onze reis zitten. Het was vanochtend vroeg opstaan voor het ontbijt, om vervolgens snel naar Olympia te kunnen vertrekken. Bij Olympia aangekomen stonden onze gidsen ons vrolijk op te wachten. We werden begroet met "kaliméra" en wij zeiden allemaal op ons beste Grieks "kaliméra" of "geiá sou" terug. De gids, blij verrast, dacht dat ze nu wel de rondleiding in het Grieks kon geven. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een leuke dame, onze gids was nog single, maar ze wil geen Griekse man, want die gaan toch alleen maar vreemd.

Na de wedstrijd in het stadion van Olympia, gingen we naar de plek waar we zouden gaan lunchen, het strand. Het was een erg lekkere lunch, meegenomen uit het hotel, en de zee was heerlijk verkoelend. Na een veel te korte tijd was het dan weer zover om in de bus te gaan en te reizen naar Delfi. Met de boot zijn we de golf van Korinthe overgestoken naar het 'vaste' land van Griekenland. De weg die hierna kwam zal vast heel mooi geweest zijn tussen de zee en de bergen, maar hier hebben we beiden weinig van meegekregen, omdat het toch ook wel erg verleidend was om even wat bij te slapen. Bij het hotel aangekomen na een lange busreis begon de zoektocht naar een goede supermarkt, maar die hebben we helaas niet echt kunnen vinden. Het avondeten was lekker en daarna was het maar snel naar bed, want het hakt er wel een beetje in z'n drukke week.

Simon en Leon

Overtocht met de veerboot richting Delfi

Zwemmen tijdens de picknick aan het strand

Olympische stadionloop

Heiligdom Olympia

Museum Olympia

Dag 4 (maandag 28 augustus)

In de morgen hebben we de Palamidiburcht beklommen in Nafplio. Er werd ons verteld dat het 999 treden heeft maar Wikipedia zegt gewoon 913. Hierna zijn we naar Mycene vertrokken, waarvoor we eerst even een stop maakten bij Tiryns. In Mycene zijn presentaties gehouden over onder andere grafcirkel A, het paleis van Agamemnon en het schathuis van Atreus door Tido, Steven, Oscar en Mathyn. Daarna zijn we weer in de bus gegaan, op weg naar Nemea. Daar aangekomen hebben we geluncht waarna we een paar vragen hebben gemaakt over Nemea. Na 10 minuten lopen kwamen we bij een stadion waar Julia haar presentatie hield. Hier is ook een spannende sprintwedstrijd gehouden waar Jasper met gemak als winnaar uit is gekomen.
Helaas moesten we toen 2 uur lang rijden in een veel te warme bus, bij het hotel was gelukkig wel een zwembad.

Oscar en Clint

Stadionloop in Nemea

Picknick in Nemea

Het schathuis van Atreus

De burcht van Mycene

De leeuwenpoort van Mycene

Dag 3 (27-8-2017)

Hallo allemaal! Vandaag zijn we met de bus vertrokken uit Athene. We zijn eerst langs het kanaal van Korinthe geweest, dat ongeveer 69 meter diep was. Het uitzicht was spetterend! Daarna zijn we in onze reeds warme bus naar oud Korinthe gegaan. Clint en Joris hebben een grandioze presentatie weggezet. Vervolgens hebben we een bijzondere collectie beelden gezien in het bijbehorende museum.

Na uitgekeken te zijn stapten we vlug weer in de warme bus en vervolgden we onze reis naar het Epidauros. Daar hebben we de lunch genuttigd en gaven Thomas v. R. en Leon een presentatie over de rebettiko, ook wel bekend als de Griekse Blouse. In het theater van Epidauros gaven Sean en Ole een verhelderende presentatie over de bouw, functies en geschiedenis van dit theater. Wat ons goed is bijgebleven was de truck met het muntje dat gevallen is op het midden van het theater, want wij konden het horen op onze plek boven in het stadion. Het was ongelofelijk dat de oude Grieken dit al konden bouwen.

Ook was er nog een presentatie van Jil en Anne over het heiligdom van Asklepios. Jammer dat er niet veel meer overeind stond. Hierna zijn we naar Nafplio gereden, de temperatuur in de bus was nog steeds niet bepaald laag.

In Nafplio hebben we nog een stukje gelopen met een verhaal over de geschiedenis, op weg naar het restaurant. In het restaurant hebben we lekker gesmikkeld. Als laatste punt op onze agenda hebben we nog geluisterd en gekeken naar een typisch Griekse dansvoorstelling. Het was overweldigend (vooral de speakers die te hard stonden). Tot onze teleurstelling hadden we amper tijd om zelf het stadje te verkennen. Dit was wel balen.

En met een goede nachtrust kwam er zo een eind aan onze dag, tot de volgende keer allemaal!

Groetjes Jasper en Mathyn

Het theater van Epidauros

Korinthe

Kanaal van Korinthe

Dag 2 (26-8-2017)

Vandaag was het alweer de tweede dag voor ons in Griekenland. Na een heerlijk ontbijtje kregen wij allereerst een rondleiding op de Grieks agora. Vervolgens gingen wij naar de Romeinse agora, waar een aantal leerlingen een presentatie gaven. Daarna vertelden de leraren ons wat over de gevangenis waar Sokrates gestorven is. Hierna hadden wij een lunchpauze in een gezellig parkje. Als laatste gingen wij naar de Akropolis, die je natuurlijk niet mag overslaan wanneer je een bezoekje brengt aan het prachtige Athene. Hier hielden wij, Anastasija en Yana, onze eigen presentatie. Ook liepen wij door naar het theater van Dionysos. Na een paar uur vrije tijd te hebben gehad, gingen wij uit eten in een typisch Grieks restaurantje (waar het eten erg lekker was!). Vervolgens dwaalden wij nog even door de winkelstraatjes van Athene en gingen daarna terug naar het hotel. Kortom, het was een zeer geslaagde dag met prachtig weer.

(Anastasija en Yana)

Tempel van Hephaistos

Gevangenis van Socrates

Op de Akropolis, Erechtheion

Uitzicht op het Dionysostheater

Luisteren naar uitleg

Dag 1 (25-8-2017)

De dag begon vroeg, heel vroeg. Na een vermoeiende heenreis kwamen we aan in Athene.

Het eerste wat ons opviel was het zomerse klimaat, waarvan we in Nederland het bestaan bijna vergeten waren. Na een zware busreis kwamen we aan in het hotel waar we de koffers konden achterlaten.  Vol goede moed begonnen we onze tocht door het oude Athene. Na een bezoek aan de boog van HAdrianus en het Olympieion, waar Robbert en Florian hun presentatie deden, bezochten we de pnyx, waar Tim ons vertelde over de Atheense democratie. Aansluitend hierop lieten de leraren live een stuk uit de komedie Lysistrata zien. De dag sloten we af met een heerlijk diner in een restaurant. Kortom een goed begin van wat een leuke week belooft te worden.